22 juli 2016

Zorgchaos raakt jaarrekeningen gemeenten

Ben Beens

Veel gemeenten halen de deadline voor het inleveren van de jaarrekening 2015 niet. Bovendien krijgt de helft geen goedkeurende accountantsverklaring.”

Zo schrijft financieel dagblad d.d. 15 juli 2016

Hoe is dat bij ons? Hebben wij de deadline van 15 juli gehaald en met een goedkeurende accountantsverklaring? Ik kan u enerzijds geruststellen, wij hebben de deadline wel gehaald, maar anderzijds een tegenvaller, wij hebben voor het onderdeel decentralisaties geen goedkeurende verklaring.

Deze goedkeurende verklaring houdt op hoofdlijnen in dat de accountant verklaart dat zij kan beoordelen dat het geld dat de gemeente zou besteden aan de zorg ook bij de zorg en bij de juiste persoon en of instelling terecht is gekomen.

Vanaf 1 januari 2015 zijn wij als gemeenten verantwoordelijk geworden voor zorgtaken op het gebied van jeugd, werk en ouderenzorg. Op landelijk niveau gaat het om een bedrag van 10 miljard euro.

“De accountants zeggen dat zij lang op de noodzakelijke informatie hebben moeten wachten. Gemeenten waren laat met het aanleveren van informatie, deels omdat zij op hun beurt weer moesten wachten op de zorginstellingen. De chaos is volgens de accountants zo groot dat het voor hen in veel gevallen lastig is om vast te stellen of het geld volgens de geldende regels is uitgegeven. Vandaar dat in een groot aantal gevallen de goedkeurende accountantsverklaring zal ontbreken.” Fd

Rijssen-Holten is een gemeente die in 2015 met veel PGB’s heeft gewerkt. De SVB is hierbij betrokken, en wij zijn als gemeente afhankelijk van hun verklaring  hoe alles financieel verwerkt is. Deze verklaring komt echter later dit jaar, voor ons dus te laat. O.a. hierdoor hebben wij geen goedkeurende verklaring voor het onderdeel decentralisaties.

Het was voor mij niet verrassend, want in de aanloop naar deze accountantscontrole zagen wij dit al aankomen. Dit onderwerp was ook  aanleiding om met collega wethouders financien in de regio en de provincie te bespreken alsook in VNG verband. Wij hebben de gemeenteraad in dit proces meegenomen, zodat zij in de raadsvergadering van 14 juli akkoord gingen met de vaststelling van deze jaarrekening.

Hadden wij dit kunnen voorkomen? Ik ben zelf van mening dat het verlenen van goede zorg leidend is en de financien een afgeleide is. Als financiele verslaglegging belangrijker wordt dan de zorgverlening , zijn wij op een hellend vlak gekomen. Daarom durf ik het aan om een jaar af te sluiten zonder een goedkeurende verklaring van de accountant. Wel gaan wij direct na de zomervakantie met de accountant om tafel om voor 2016 wel een goedkeurende verklaring te krijgen. Maar hiervoor hebben wij de zorginstellingen en de SVB en de accountant voor nodig.

Ik vind het  mooi om te lezen dat de accountant over de inzet en controle van onze eigen ambtenaren tevreden is. Hij heeft dit duidelijk in het verslag opgenomen. Een compliment voor onze interne organisatie. Ondanks de enorme druk van de decentralisaties zo’n compliment van de accountant!

Na de grote decentralisatie moeten we weer in balans komen. Goede zorgverlening is leidend en controle op de financien is noodzakelijk. Daarom gaan we voor een goedkeurende verklaring van de accountant, ook voor het onderdeel decentralisaties, voor 2016.