20 februari 2017

Vragen SGP over uitbreiding Pius X College

In de commissievergadering MDV van 13 februari jl. stelde commissie-lid Jan Baan vragen over de uitbreiding van het Pius X College. Stukken over uitbreiding stonden als informatief geagendeerd. Reden voor de aanvullende vragen was de onduidelijkheid over wanneer het college op de hoogte was van het feit dat de school ca. 100 m2 uitbreiding minder heeft gerealiseerd. Was de gemeente wel in control?

De uitbreiding van de school was eind 2013 opgeleverd. In februari 2015 stuurt het bestuur van het Pius X-college een brief aan het college met het verzoek te komen tot een eindafrekening. Pas na de brief van februari 2015 gaat het ambtelijk apparaat aan de slag met de eindafrekening. Tijdens dit traject komen er een aantal vragen naar voren over de gemaakte afspraken. Het schoolbestuur wordt gevraagd aanvullende gegevens te verstrekken. Omdat antwoord uitblijft is het schoolbestuur pas in mei 2016 geconfronteerd met een concept-notitie over de afrekening waarna discussie op gang kwam.

Dit brengt de SGP tot de volgende vragen:

• Op welk moment was het college / de gemeente daadwerkelijk op de hoogte van de ca. 100 minder gerealiseerde m2?
  • Is het juist dat het ambtelijk apparaat eerst dan aan de slag ging met de eindafrekening na ontvangst van het schrijven van 19 februari 2015?
  • Is het juist dat de gemeente afhankelijk was van informatie van derden (school) en dat deze informatie op de toezichthoudende afdeling ontbrak?
  • Is de portefeuillehouder het met ons eens dat het bouwtoezicht onvoldoende was?
  • Is er wel voldoende afstemming geweest in de ambtelijke organisatie en is misschien daardoor de afrekening wat laat opgemaakt?
  • Hoe gaan wij dit in de toekomst voorkomen?

Inmiddels heeft het college op de vragen gereageerd. Als antwoord op de vraag hoe dit in de toekomst voorkomen gaat worden reageert het college als volgt:

“Wat hier is gebeurd, is een uitzonderlijk incident zoals we dat nog niet eerder hebben meegemaakt. We mogen er toch vanuit gaan dat een schoolbestuur zich houdt aan de gemaakte afspraken? Mogelijke nadelige gevolgen voor de gemeente zijn echter ingedamd, doordat vooraf goede afspraken worden gemaakt die ook worden vastgelegd. En voor de tijdige afsluiting van de kredieten is in overleg met financiën ook een praktische oplossing gevonden.”

De gestelde vragen zijn beantwoord. Echter, als fractie zijn wij niet tevreden over de snelheid van het proces en met name over de uitvoering van de interne controle. Hoe hier een passend vervolg aan te geven staat dan ook voor de komende fractievergadering geagendeerd.

Download ook de volledige reactie van het college.

Lees ook het artikel wat verscheen in de Tubantia:

Artikel Tubantia uitbreiding Pius X