26 maart 2016

Tussenvoorziening Brekeldschool

In de commissie Maatschappelijk Dienstverlening wordt onder andere gesproken over onderwijs gerelateerde zaken. Denk hierbij ook aan huisvestiging. Onder andere de realisatie van een zogenaamde tussenvoorziening bij De Brekeldschool speelt hier op dit moment.

Wat is nu een tussenvoorziening. Een tussenvoorziening is een voorzienig waarop leerlingen zitten welke aangepast onderwijs ontvangen dat niet op reguliere scholen te bieden is en waarbij de keuze is gemaakt deze leerlingen niet naar het speciaal onderwijs te verwijzen. Met betrekking tot het Reformatorisch onderwijs bestaat er nu zo’n voorziening in Zwolle. Realisatie in Rijssen zou betekenen dat dit onder andere een besparing geeft op de belasting van het kind, de ouders en ook op de reiskosten.  Tevens geeft men invulling aan het geven van Passend onderwijs lokaal. Kortom goede argumenten om positief hierin te staan. Dit voorziet echt in een behoefte.

De Reformatorische Schoolvereniging Rijssen (RSVR) heeft in 2014 een gedegen onderzoek uitgevoerd naar de haalbaarheid om zo’n tussenvoorziening te starten in Rijssen. De uitkomsten hiervan waren dusdanig dat de RSVR in januari 2015 een aanvraag heeft ingediend bij de Gemeente Rijssen-Holten voor het realiseren van twee lokalen bij de nieuwe Brekeldschool.

In de komende raadsvergadering zal er door een zogenaamde begrotingswijziging geld beschikbaar komen zodat met de bouw begonnen kan worden.

Echter voordat het zover is willen GB en D66 over de hoogte van het budget nog eerst een discussie in de commissievergadering van april. Op 4 april zullen we horen wat goede onderwijshuisvesting is in de ogen van Gemeentebelang en D66.  Wat de SGP fractie betreft kijken wij bij onderwijshuisvesting niet op de laatste paar centen.