2 februari 2017

SGP gaat voor combi schaats-/skeelerbaan

De SGP dient, samen met VVD Lokaal, tijdens de raadsvergadering van 2 februari 2017 de onderstaande motie in:

Voorzitter, in de vergadering van de commissie MDV van 16 januari 2017 heeft de commissie MDV vrijwel unaniem een voorkeur uitgesproken voor het realiseren van een skeelerbaan in het Opbroek.

De SGP-fractie heeft in die commissie aangegeven dat die variant op dat moment wat de SGP betreft buiten de kaders van het bij de Kadernota 2017 aangenomen amendement viel. Tegelijkertijd heeft de heer Noeverman in die vergadering aangegeven dat de SGP bereid is de verplaatsing van de skeelerbaan naar het Opbroek te overwegen, mede gelet op de meerderheid die zich daarvoor in de commissie aftekende. Wij willen de discussie uit de commissie MDV dan ook niet overdoen. Wij staan open voor verplaatsing van de skeelerbaan naar het Opbroek.

Máár: de SGP is en blijft van mening dat de keuze om een skeelerbaan in het Opbroek te realiseren een nieuw besluitvormingstraject vraagt met een zorgvuldige afweging van de verschillende mogelijkheden. Ook blijft voor de SGP de Koerbelt in eerste instantie de aangewezen plek om de skeelerbaan te realiseren. Daarom wil de SGP graag dat voordat er een definitief besluit genomen wordt over het realiseren van een skeelerbaan in Opbroek, toch ook de mogelijkheden op de Koerbelt onderzocht worden, en dan specifiek de locatie van de hondenrenbaan. Zo’n nader onderzoek moet niet leiden tot afstel, uitstel of vertraging van het realiseren van een skeelerbaan, maar wél bijdragen aan een zorgvuldige afweging en besluitvorming.

Daar komt nog een tweede punt bij. De afgelopen weken hebben we kunnen genieten van heerlijk winterweer. Voor het eerst in jaren kon er overal in het land dagenlang geschaatst worden op natuurijs. Ook in Rijssen-Holten. Maar helaas niet op de ijsbaan. Mogelijk was dat wel gelukt als er in onze gemeente een gecombineerde skeeler- en schaatsbaan zou zijn, zoals bijvoorbeeld in Wierden.

Om die twee redenen dienen wij de volgende motie in:

Motie vreemd aan de orde van de dag raadsvergadering van 2 februari 2017
Onderwerp: onderzoek locatie skeelerbaan in combinatie met een schaatsbaan

De raad van de gemeente Rijssen-Holten in vergadering bijeen op 2 februari 2017,

Overwegende dat:

• het amendement d.d. 24 juni 2016 inzake de realisatie van een skeelerbaan op de Koerbelt niet uitvoerbaar bleek;
  • hierdoor een nieuwe afweging plaats moet vinden;
  • de skeelervereniging al gedurende langere tijd wacht op een oplossing voor het aanleggen van een skeelerbaan;
  • de huidige ijsbaan aan de Molendijk in Rijssen alleen bij een zeer lange vorstperiode geopend kan worden;
  • een nieuwe locatie met een gecombineerde schaats- en skeelerbaan logisch lijkt;
  • een logische locatie als de windhondenrenbaan als mogelijkheid ook afgewogen moet worden bij het bepalen van een locatie voor de schaats- en skeelerbaan;
  • Sportpark De Koerbelt synergievoordelen heeft boven de locatie Opbroek;

Roept het college op:

• om op zo kort mogelijke termijn een QuickScan uit te voeren of de windhondenrenbaan op de Koerbelt naast de locatie op het Opbroek, een reële optie is voor een schaats- skeelerbaan;
  • inzichtelijk te maken hoe de kosten van een schaats- skeelerbaan op de locatie van de windhondenrenbaan zich verhouden tot het Opbroek;
  • uit te zoeken op welke termijn een gecombineerde schaats- en skeelerbaan eventueel gerealiseerd zou kunnen worden op de locatie van de windhondenrenbaan;
  • uit te zoeken wat de consequenties zijn voor de gemeente als de huur van de windhondenrenbaan beëindigd wordt;
  • zo snel als mogelijk de raad te informeren over bovenstaande en een advies uit te spreken welke locatie de voorkeur heeft van het college en de redenen waarom;
  • deze motie zodanig uit te voeren dat er geen grote vertraging optreedt in de definitieve planvorming rondom een nieuwe schaats- & skeeleraccommodatie;

en gaat over tot de orde van de dag.

Namens de SGP:
J.W. Reterink

Namens VVD Lokaal:
R.A. de Koe

Bron foto: S.S.V. Rijssen.