17 juni 2017

Raadsvragen: kan de burger op de brandweer rekenen?

SGP Rijssen-Holten wil weten of de burger in Rijssen en Holten kan rekenen op de brandweer in geval van nood.

Naar aanleiding van de gevallen in Wierden en Goor waar de bevelvoerder ontbrak en er dus niet uitgerukt kon worden stelt de SGP fractie vragen aan het college van B&W.

“Het kan niet zo zijn dat er bij nood kostbare minuten verloren gaan!” zegt SGP-fractievoorzitter André Scheppink. “Je moet er toch niet aan denken dat je in een noodsituatie om die reden niet gered kan worden, elke seconde is er echt één.”

“We weten als SGP-fractie dat er in Rijssen en Holten een prachtige club van vrijwilligers bij de brandweer dag en nacht klaar staat en hebben gelukkig ook in Rijssen-Holten nog niet met deze problemen van doen gehad, zover we weten. Maar dat willen we ook zeker voorkomen. Veiligheid voorop!” Als de politiek hierin iets kan betekenen wil de SGP-fractie hier graag aan meewerken.

Hieronder de vragen van de SGP aan het college:

Aan                      College van B&W van Rijssen-Holten

Betreft                Uitrukken brandweer bij ontbreken bevelvoerder.

Type                    Schriftelijke vragen

Rijssen, 17 juni 2017

Geacht college van burgemeester en wethouders,

In de afgelopen week waren er twee berichten in de pers dat de vrijwillige brandweer, binnen de Veiligheids Regio Twente, en dan met name de vrijwillige brandweerlieden van Wierden en Goor bij een brand niet mochten uitrukken door de afwezigheid van een bevelvoerder. Ook Rijssen-Holten werkt met een vrijwillige brandweer. Volgens een woordvoerder van de brandweer, naar aanleiding van de brand in Goor, bestaat er voor de commandant geen opkomstplicht. “Eerder was de bevelvoerder buiten kantoortijden oproepbaar, maar die regel is afgeschaft. In Goor wordt gewerkt met een vrije opkomst, dan loop je het risico dat een bevelvoerder niet bereikbaar is”.

Als SGP fractie maken wij ons enige zorgen hierover. Bij een brand of ongeval telt iedere seconde en kunnen beschikbaarheid en snelheid van levensbelang zijn. We willen graag weten hoe die beschikbaarheid in Rijssen-Holten geregeld is.

De SGP Rijssen-Holten heeft daarom de volgende vragen aan het college.

• Wordt er in onze gemeente ook gewerkt met zo’n vrije opkomstplicht?
  • Klopt het dat de regels in zake de opkomstplicht van de bevelvoerder en vrijwillige brandweer veranderd zijn?
  • Zo ja. Staan de aanrijdtijden en de veiligheid door deze verandering onder druk?
  • Kan het voorkomen dat ook in Rijssen of Holten de brandweer mogelijk niet kan uitrukken door het ontbreken van een bevelvoerder?

Volgens de CAR-UWO (artikel 19:30) moet de korpsleiding weten over welke vrijwilligers hij op welk moment kan beschikken. De mate waarin dit bekend moet zijn ligt aan de gehanteerde lokale bedrijfsvoering.

• Bent u het met ons eens dat bijeen brand of ongeval iedere seconde telt? Welke mogelijkheden zijn er of heeft u genomen om te voorkomen dat een brandweer niet kan of mag uitrukken?
  • Wat is in Rijssen en Holten de gehanteerde lokale bedrijfsvoering?

Overigens als SGP-fractie dragen wij de vrijwillige brandweer in Rijssen en Holten een warm hart toe. De passie en gedrevenheid waarmee zij hun (vrijwillige) taak uitvoeren waarderen wij zeer.

Met vriendelijke groet,

namens de fractie van SGP Rijssen-Holten,