29 juni 2017

Noeverman: basale sportvoorziening voor iedereen toegankelijk

“Toegankelijkheid van sportvoorzieningen voor iedereen is een must voor een basale voorziening, kunstgras een keuze” aldus SGP-raadslid Jan Noeverman.

De commissie MDV van Rijssen-Holten heeft het rapport ‘Basale sportvoorzieningen Rijssen-Holten’ besproken. Het rapport beschrijft de eisen die vanuit de georganiseerde wedstrijdsport worden gesteld aan de binnen- en buitenaccommodaties in de gemeente Rijssen-Holten. Volgens SGP-raadslid Jan Noeverman is het rapport een uitgangspunt voor toekomstig beleid, maar ook niet meer dan dat: “De SGP vindt het belangrijk dat sport bijdraagt aan gezondheid en verbinding tussen mensen, dat sportaccommodaties voor iedereen toegankelijk zijn en in principe voor en door iedere inwoner te gebruiken, en dat sportaccommodaties duurzaam gebouwd worden. Dat sportvoorzieningen moeten voldoen aan minimale eisen om er in verenigingsverband te kunnen sporten is logisch, maar dat is wel een beperkte blik.”

Toch is het volgens Noeverman goed dat er nu een rapport ligt dat de eisen aan een basale sportvoorziening per sport objectief beschrijft.  “De uitgangspunten en de definitie van een basale sportvoorziening zijn helder in het rapport. Dat schept duidelijkheid over de criteria.” Voor bijvoorbeeld voetbal moet een basale sportvoorziening voldoen aan de richtlijnen van de KNVB. Daar hoort dus een fatsoenlijk bespeelbaar veld bij. De KNVB spreekt zich daarbij niet uit over kunstgras of natuurgras. Als er sprake is van een kunstgrasveld dan moet het veld voldoen aan de normen die aan het spelen op kunstgras worden gesteld.

Noeverman: “Veel fracties in de gemeenteraad vinden kunstgras een basale voorziening voor voetbal, maar dat is dus op grond van dit rapport geen eis, maar een politiek standpunt. Wees daar dan duidelijk over en doe niet net alsof dat een objectieve eis is. Een objectieve eis is bijvoorbeeld wél dat een basale sportvoorziening voor iedereen toegankelijk is, ook voor mindervalide toeschouwers en sporters. Dat sportaccommodaties het miva-toilet op dit moment als berging gebruiken is niet aanvaardbaar. Zoals ik al zei: Toegankelijkheid van sportvoorzieningen voor iedereen is een must voor een basale voorziening, kunstgras een keuze.”