17 mei 2016

Namens de raad

Burgemeester,

Het is voor mij een eer dat ik u namens de raad mag feliciteren met het feit dat u zojuist opnieuw beëdigd bent als burgemeester van onze gemeente. Daarbij wil ik u mevrouw Bijleveld als commissaris van de Koning hartelijk dank zeggen. Dank zeggen voor het feit dat u ter afronding van de procedure naar Rijssen-Holten wilde komen om onze burgemeester te beëdigen. Dank voor de werkzaamheden die een dergelijke herbenoeming met zich meebrengt. Daarin wil ik ook graag betrekken uw secondanten, hier vertegenwoordigt in de persoon van kabinetschef de heer Dalenoort.

Mevrouw Hofland, nou kom ik enigszins in verlegenheid. Moet ik u nou feliciteren? Met het feit, dat u uw man voor een nieuwe periode moet delen met ons als gemeente Rijssen-Holten? Ik doe het toch, van harte. Want laten we eerlijk zijn. Het is toch een voorrecht wanneer je burgemeester mag zijn van een gemeente als Rijssen-Holten.

Burgemeester, het is niet nodig dat wij ons aan elkaar voorstellen. U kent de raad, de raad kent u. Althans…, wij menen elkaar te kennen. Soms kom je er achter, als je wat langer met elkaar omgaat, dat je zaken waarneemt bij de ander, die je bepaald niet verwachtte.

In de profielschets voor burgemeester staat omschreven wat wij van u verwachten. En ik moet eerlijk zeggen, dat is best wel veel. Bij het vaststellen van de profielschets, tijdens de raadsvergadering van 15 oktober 2009, werd door de heer Bakker, als vertegenwoordiger van de Kring Werkgevers, de Holtense IndustrieGroep en de business club Bij de Tijd, gesproken over een schaap met vijf poten. En daar heeft hij gelijk in. Maar ja, dat is voor een schaap wel veel, vijf poten. En daar komt dan nog bij waar die vijfde poot dan moet zitten. Voor de één iets meer naar links, voor de ander iets meer naar rechts. Dat wordt dan voor een burgemeester best wel lastig.

Door de heer Jansen, toentertijd nog commissaris van de koningin, werd zeer terecht het volgende opgemerkt: in Rijssen-Holten krijg je te maken met een kleurrijke gemeente, met verschillende accenten in verschillende kernen. Graag onderstreep ik die woorden. Maar dat impliceert ook dat er veel verwacht wordt van de burgemeester.

Zeg nou niet, zo’n schaap vind je nooit. Wij mogen nu terugzien op 6,5 jaar van samenwerken. Een samenwerken van raad en college, onder het bewind van burgemeester Hofland. Van tijd tot tijd wordt er geëvalueerd en vinden er functioneringsgesprekken plaats. Heel goed om te weten wat we met elkaar bedoelen en wat we aan elkaar hebben.

Dames en heren, wij hebben een burgemeester die heeft laten zien dat hij in staat is om te voldoen aan het verwachtingspatroon en aan de hoge eisen die aan hem gesteld worden.

Wij zijn er trots op dat de Kroon onze burgemeester bij Koninklijk besluit van 4 mei jongstleden, met ingang van 1 juni 2016 heeft herbenoemd.

Burgemeester, wij wensen u al het nodige toe om ook in de nieuwe periode uw ambt te mogen vervullen. Nogmaals van harte gefeliciteerd!