4 oktober 2016

Minder afval, minder kosten

Op donderdag 22 september jl. heeft de raad de afvalstoffen-verordening vastgesteld. Daarmee is de weg vrijgemaakt voor het daadwerkelijk uitleveren van de veelbesproken derde container.

Deze oranje container is bedoeld voor plastic, metaal en drankkartons (PMD). Volgens wethouder Aanstoot begint de gemeente begin november met het distribueren van de afvalbakken. Zodra alle containers zijn uitgeleverd begint de gemeente ook met de nieuwe inzamelfrequentie: grijs en oranje eens per vier weken, en groen eens per twee weken. Daarnaast worden nu reeds, verspreid over onze gemeente, al verzamelcontainers geplaatst. Dit biedt inwoners de vrijheid om zelf hun afval weg te brengen indien ze geen derde container wensen en/of voor hen de nieuwe inzamelfrequentie niet afdoende is.

De SGP heeft ingestemd met deze verordening, aangezien naar onze mening dit de beste manier is aan de eisen van de landelijke overheid te voldoen om de hoeveelheid restafval terug te brengen van 200 kg nu (!) tot maximaal 100 kg per burger per jaar in 2020. Dit plan houdt namelijk het serviceniveau hoog en de kosten voor de burger laag. Door de gewijzigde inzamelfrequentie wordt de burger met zachte hand gedwongen om minder restafval te produceren en meer te scheiden.

Dankzij de SGP wordt aan iedere burger de mogelijkheid geboden om PMD-afval apart in te zamelen. Het oorspronkelijke plan voorzag namelijk niet in het gescheiden inzamelen bij hoogbouw, omdat het rendement daarvan zo laag zou zijn. Vanuit het oogpunt van efficiëntie is dat te begrijpen. Toch vinden wij dat een onjuiste gedachtegang. Wij menen dat het namelijk principieel onjuist is om een gedeelte van de bevolking te ontheffen van de plicht om afval te scheiden. De hoeveelheid PMD-afval zal per bewoner in de hoogbouw niet veel anders zijn voor de rest van de bevolking. Ook zij dienen dus bij te dragen aan een beter milieu door hun afval te scheiden, en de overheid dient dat dus ook voor iedereen in gelijke mate te faciliteren. Dankzij onze motie worden straks PMD-afvalzakken verstrekt aan die huishoudens die geen PMD-container kunnen huisvesten. Tevens zorgt de gemeente voor de benodigde PMD-verzamelcontainers bij hoogbouw.

Voor meer (achtergrond)informatie zie: