9 maart 2015

Met de schaar in de hand

Een week met veel bijeenkomsten ligt achter mij. De eerste werkdag van de week begon al goed. De lijstrekker van de SGP voor de Provinciale Verkiezingen, de heer Van Dijk uit Genemuiden, en de tweede man, Gert Harm ten Bolscher uit Rijssen, kwamen op werkbezoek naar Twente. Roelof Bisschop, lid van de Tweede Kamer voor de SGP, versterkte het team. Als college van B&W hebben wij hen ‘s morgens op het gemeentehuis ontvangen. Zo’n bezoek is waardevol voor beide partijen. Over en weer zijn vragen gesteld en ophelderingen gegeven. Aandachtspunten waren met name de werkgelegenheid, de ontwikkeling van de woningbouw en de zorgsector. Als college hebben wij onze zorgpunten met hen gedeeld. Nadat zij elders in Twente werkbezoeken hadden afgelegd heb ik hen weer vergezeld bij twee werkbezoeken in Rijssen. De eerste bij Akor en de tweede bij DWA in de Citadel, waar wij hen ook kennis hebben laten maken met het Centrum voor Jonge Ondernemers. De SGP-delegatie was opnieuw onder de indruk van bouwstad Rijssen en de enorme drive die hier gevonden wordt.

‘s Avonds traden deze heren op tijdens een regionale verkiezingsavond in de Fruytier. Jonge SGP-ers voelden hen aan de tand over het verkiezingsprogramma. Een geslaagd werkbezoek. Alvast goed om warm te lopen voor de verkiezingen, woensdag 18 maart aanstaande. Ik ben opnieuw overtuigd om ook dan op de SGP te stemmen. Maar dat zal u niet verbazen. Ik neem aan dat u ook gaat stemmen. Stem gerust SGP. U krijgt er geen spijt van.

Een dag later hebben we het officiële startsein gegeven van de wegwerkzaamheden 1e fase centrumring Rijssen. Collega-wethouder Jan Aanstoot heeft als starthandeling met behulp van een kraan het laatste verkeerslicht uit de grond getrokken en in een vrachtwagen geladen, zodat deze afgevoerd kon worden. Een stad zonder verkeerslichten. Met dank aan rotondes toch een veilige stad met een snelle verkeersafwikkeling. Het zal de komende tijd wel wat lastig zijn om het centrum te bereiken, maar het moet eerst slechter worden, voordat het straks mooi wordt.

Woensdagmiddag heb ik de bekende schaar gehanteerd om een kantoor te openen. TSN Thuiszorg heeft haar deuren geopend in Rijssen aan de Kasteellaan. Op een prachtige, zeg maar gerust een unieke locatie: bij de Havezathe De Oosterhof. TSN Thuiszorg verleent in heel Twente zorg, dus ook in Rijssen. Het team werd tot voor kort aangestuurd vanuit Almelo, waar zij een kantoor heeft. Maar sinds deze week werken ze vanuit hun eigen kantoor in Rijssen.

Donderdagavond had het Diaconaal Platform Rijssen-Holten haar overleg in de Zuiderkerk in Rijssen. Een overleg waar alle diaconieën van heel Rijssen en Holten uitgenodigd waren. Ongeveer 120 ambtsdragers waren aanwezig. Ik vond het mooi om zoveel ambtsdragers van diverse kerken te mogen ontmoeten, en gelukkig waren er ook ouderlingen en predikanten bij. Want deze avond stond in het teken van de veranderingen in de zorg. En niet alleen diakenen, maar vooral ook ouderlingen en predikanten komen bij mensen die zorg nodig hebben. Verschillende ambtenaren hebben een aansprekende presentatie gehouden, zowel over de WMO, Jeugdzorg als Werk en Inkomen. Een regisseur en consult hebben aan de hand van praktijkvoorbeelden de werkwijze van ons als gemeente naar voren gebracht. Ik heb het ervaren als een goede en leerzame avond. Een bijeenkomst waarin de veranderingen in de zorg aan de orde kwamen maar ook vooral de mogelijkheden die de kerken hebben om hierop in te spelen.

Vrijdagmiddag mocht ik opnieuw een schaar in de hand nemen. Nu om het hart van de nieuwe bibliotheek open te knippen. Een bibliotheek op een prachtige locatie. Het is ons als gemeente gelukt om een heel mooi plein te creëren waardoor alles goed tot z’n recht komt. Dit waren ook de woorden van de heer Tusveld, broer van de bekende Fons Tusveld. Hij hield een presentatie over het centrum van Rijssen aan de hand van oude foto’s. Bij elke oude foto had hij ook een nieuwe foto, zodat je het verschil goed kon zien hoe het was en nu is geworden. Hij roemde de gemeente over het mooie plein en het nieuwe appartementencomplex met de bibliotheek. Zowel de Schildkerk als de Dionysiuskerk in het centrum komen goed in beeld.  Hij deed een oproep om nu echt heel zuinig te worden op de nog resterende resten van oud Rijssen en om die intact te houden. Er schijnt zelfs nog een winkeltje van vroeger jaren te zijn, geheel in tact, met alles erop en eraan. Ik ga op korte termijn met de heer Tusveld daar een kijkje nemen. Wat je tijdens een opening al niet kunt leren… Rijssen mag trots zijn op zo’n mooie bibliotheek en op deze locatie.

Zaterdag zijn we als gemeente vertegenwoordigd geweest bij de herdenking van de oorlogsslachtoffers bij het monument op de Woeste Hoeve. Daar zijn 70 jaar geleden 117 mannen (de jongste 17 jaar) door de Duitsers doodgeschoten. Onder hen waren 3 Rijssenaren. Samen met collega-wethouder Bert Tijhof en twee Rijssense familieleden van de omgekomen Rijssenaren hebben wij tijdens de kranslegging ook een mooi bloemstuk mogen neerleggen. Het doet wel wat met je, als je daar op een zonovergoten zaterdag staat in een mooi natuurgebied en je dan realiseert dat op diezelfde plek zoveel mannen onbarmhartig doodgeschoten werden. Ik ben het met de woorden van de spreker eens, die aangaf: “Wie niet terugdenkt aan hetgeen geweest is, is blind voor de toekomst”. Een les, ook voor vandaag.

Ben Beens