7 juli 2023

kadernota 2023

Vandaag is de Kadernota vergadering, lees hier de bijdrage van fractievoorzitter André Scheppink:

Hardlopers zijn doodlopers.

Al zeg ik het zelf. Ik die regelmatig hijgend en puffend de straten onveilig maak. Maar wordt geen doodloper. Daar kom ik zo nog op terug.

De afgelopen weken stond bij veel raads- en collegeleden het samen sporten hoog op de agenda en werd er veel onderling over gesproken. Mooi dat we samen hierdoor aan de onderlinge verbondenheid hebben kunnen werken. Het was leuk en gezellig. Goed ook dat dit ondanks onze politieke verschillen gewoon kan. Zijn we denk ik best uniek in als Rijssen-Holten. Laten we dat vasthouden.

Toch wil ik hier graag van de gelegenheid gebruik maken, om tijdens deze algemene beschouwing, ietwat buiten de kaders van de kadernota, hierover een boodschap aan ons mee te geven. Een boodschap om eens over na te denken tijdens het reces.
Sport en bewegen kunnen de lichamelijke conditie verbeteren. Het onderhouden van ons lichaam door gezond leven en bewegen is een Bijbelse opdracht.

Of zoals Luther het al eens verwoordde:
“De zorgen van het hart en zwaarmoedige gedachten kunnen erdoor verdreven worden. Het lichaam wordt er lenig van en de mensen worden daardoor van ontucht en dobbelen verre gehouden.”

Dit geldt denk ik voor iedereen. Maar verder dan dit aardse bestaan strekt het behaalde voordeel dan ook niet. Als christen is of zou ons leven gericht moeten zijn op leven na dit leven. Onze relatie met God houdt niet op bij de grens van de dood. Moeten wij juist niet onze hoop vestigen op de levende God en het toekomende leven?
Of zoals Paulus schrijft in zijn brief aan Timotheüs in Hoofdstuk 4 vers 8: “Want de oefening van het lichaam is van weinig nut, maar de godzaligheid is nuttig voor alle dingen, omdat zij de belofte van het tegenwoordige en van het toekomende leven heeft”. Waar lopen wij eigenlijk hard voor? Of wat zijn uw levensdoelen? Liggen die in het toekomende of in het huidige leven?

Voorzitter,

Ter zake.
Vandaag staan of zitten we hier bijeen om de kadernota voor het jaar 2024 en verder van de gemeente Rijssen-Holten te bespreken. Het is een belangrijk moment waarop we ons richten op de toekomst van onze gemeente en de koers die we willen varen.
De kadernota is een leidraad voor het beleid dat we willen voeren in het komende jaar. Het vormt de basis waarop keuzes worden gemaakt en prioriteiten worden gesteld. Voor de SGP zijn een aantal fundamentele uitgangspunten van groot belang bij het opstellen van deze kadernota.

Ten eerste hechten wij als SGP veel waarde aan het behoud van onze christelijke normen en waarden. We geloven dat deze waarden de basis vormen voor een sterke en gezonde samenleving. Het is daarom van belang dat de kadernota deze waarden weerspiegelt en ruimte biedt voor bescherming van het gezin als hoeksteen van de samenleving.

Daarnaast hechten wij als SGP grote waarde aan een verantwoord financieel beleid. Het is essentieel dat de gemeente Rijssen-Holten een solide financiële basis heeft, zodat we duurzame investeringen kunnen doen en tegelijkertijd een gezonde reserve kunnen opbouwen. Dit stelt ons in staat om toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden en tegenslagen op te vangen, zonder direct te moeten bezuinigen op essentiële voorzieningen. Dit jarenlange uitganspunt laat zich vertaald zien in de voorliggende kadernota. Een robuuste meerjarenbegroting die tegen een stootje kan. En dat is nodig. De geschiedenis leert ons dat goede en slechte tijden elkaar afwisselen. We kijken dan ook met zorg naar de ontwikkeling van de kosten voor de zorg. Een fors stijgende lijn. Heeft het college dit wel voldoende in de greep? Wat zijn de vooruitzichten?
Een ander belangrijk punt voor de SGP is het behoud van een sterke lokale economie. We willen ruimte bieden aan ondernemerschap en investeren in een gunstig ondernemersklimaat. Dit betekent dat we moeten zorgen voor een goede infrastructuur en voldoende werkgelegenheid. Een bloeiende lokale economie draagt bij aan een sterke gemeenschap en biedt kansen voor iedereen. We zijn blij met de komst van een nieuwe mobiliteitsvisie. Maar laten we dan ook zorgen voor voldoende middelen voor de uitvoer daarvan. Geacht college, zijn daarvoor voldoende middelen gereserveerd? Plannen voor uitbreiding van het industrieterrein zijn mooi, maar de infrastructuur moet tegelijkertijd ook op orde zijn. Lukt dat?
Het doet ons als SGP goed dat er plannen in uitvoering komen die investeren in ouderwijs en onderwijshuisvesting. De Haarschool, de Waerdenborch en de Frisoschool. Maar ook het onderzoek naar meer thuis-nabij-onderwijs is belangrijk. Minder leerlingenvervoer is directe maatschappelijke winst voor ouders en kinderen.
Voorzitter, met deze aandachtspunten in gedachten wil ik benadrukken dat de kadernota 2024 van de gemeente Rijssen-Holten een goede balans heeft gevonden tussen een verantwoord financieel beleid, een sterke lokale economie en goed onderwijsbeleid. Het is mijn overtuiging dat we met deze uitgangspunten een solide basis leggen voor een toekomstbestendige gemeente waarin het goed wonen, werken en leven is voor al haar inwoners.

Ik wens u allen, de ambtelijke organisatie en het college Gods zegen en wijsheid toe bij het uitvoeren van uw taken.

Dank u wel.