1 juli 2015

Gemeentelijke belastingen alleen omhoog met inflatiecorrectie

Wat is een kadernota?
Elk jaar neemt het college van Burgemeester en Wethouders de tijd om eens even een paar jaar vooruit te kijken. Zowel inhoudelijk als financieel. Waar willen wij over een paar jaar staan als gemeente Rijssen-Holten? Wat voor plannen hebben wij voor onze gemeente, en wat komt er zoal op ons af? Wat staan er voor ambities in het coalitieprogramma en kunnen wij die verwezenlijken de komende jaren?  Vooral de afstemming van ambities met onze financiële ruimte wordt besproken. Want het college gaat natuurlijk voor een sluitende begroting met inachtneming van de nodige reserves.

Kadernota 2016-2019
In het voorjaar hebben wij als college van B&W verschillende keren om tafel gezeten voor deze kaderstelling. Wij hebben alle ambities eens op tafel gelegd en met elkaar besproken. Tevens hebben wij daar onze financiële mogelijkheden naast gehouden. Daaruit is naar voren gekomen dat we weer kunnen investeren. Na een aantal jaren van flink bezuinigen hebben we weer financiële ruimte om ambities waar te kunnen maken. En ambities hebben wij.
Ik kan hier niet alles noemen, maar de belangrijkste zijn wel o.a. de volgende:

• geld reserveren voor het zwembad in de kern Rijssen;
  • nieuwbouw Haarschool Holten;
  • versterking centrumfunctie Rijssen;
  • stimulering werkgelegenheid Rijssen-Holten.

Er zijn middelen gereserveerd voor het verbeteren van de centrumfunctie van Rijssen. Aan een nieuwe centrumvisie wordt momenteel gewerkt.

Kaderstellende vergadering met de gemeenteraad 26 juni 2015
Tijdens de speciale raadsvergadering op 26 juni, die van 10.00 u ‘s morgens begon en half zeven ‘s avonds eindigde, is de gemeenteraad akkoord gegaan met de door het college voorgestelde kadernota. Tijdens deze vergaderdag had de gemeenteraad nog wel 20 moties om de kaderstelling hier en daar wat aan te passen. Wat ik heel bijzonder en ook erg mooi vond, was dat er geen enkele verandering gevraagd werd betreffende het onderdeel zorg. Hier zitten wij gelukkig op een lijn met de gemeenteraad.

Financiën

Naast zorg heb ik financiën en cultuur in mijn portefeuille, daarom hieronder een eerste opmerking over de gevolgen voor de portefeuille financiën (in een volgende aflevering meer over de portefeuille cultuur).
In het coalitieakkoord is afgesproken  dat de gemeentelijke belastingaanslag niet hoger mag worden de komende jaren, behalve met een inflatiecorrectie. Door een verlaging van de omslagrente van 4% naar 3% zal de rioolheffing met 26 euro per huishouden dalen. Hiermee is globaal 370.000 euro mee gemoeid. Dit geld gaat dus naar de burgers en bedrijven terug. Maar gezien de grote ambities die wij als gemeente hebben, willen wij eigenlijk graag dit geld weer in de gemeentekas om daar een deel van de ambities mee te bereiken. Daarom verhogen wij de OZB met 6,3% zodat wij deze 370.000 euro weer terug krijgen in de gemeentekas.  Macro gezien worden de gemeentelijke belastingen niet verhoogd, want deze bedragen vallen tegen elkaar weg. Micro gezien kan dit voor de een wel een voordeel en voor een ander een nadeel opleveren.  Bijvoorbeeld: iemand met een eigen huis ter waarde van 250.000 euro krijgt 26 euro rioolbelasting terug en moet 17 euro per jaar meer OZB betalen.  Dit huishouden gaat er dus 9 euro op vooruit. Het omslagpunt ligt bij een woning van 383.000 euro.

Als college hebben wij bovengenoemde maatregel durven nemen omdat in de ambities die wij hebben, onze gemeente Rijssen-Holten er op vooruit gaat.

Ben Beens