13 april 2019

Fusie RKSV en Rijssen Vooruit maakt woningbouw Stokmansveldweg mogelijk

Wonen op een voetbalveld: de fusie tussen RKSV en Rijssen Vooruit maakt woningbouw Stokmansveldweg mogelijk

Het college heeft onlangs een akkoord bereikt met Ter Steege en de voetbalverenigingen RKSV en Rijssen Vooruit. RKSV en Rijssen Vooruit gaan vanaf 2019-2020 onder de naam Sportvereniging Rijssen (“s.v. Rijssen”) verder. Voor de nieuwe vereniging wordt het bestaande veld van RKSV (De Koele) uitgebreid met een derde veld met kunstgras. Ook zal op dat terrein een nieuwe accommodatie worden gebouwd, met een kantine en kleedkamers. Het terrein van Rijssen Vooruit aan de Stokmansveldweg komt beschikbaar voor woningbouw.

Voor nu een goed akkoord

Als SGP-fractie hebben wij in de gesprekken met de fusievereniging de afgelopen jaren steeds onze voorkeur uitgesproken om voetbal te concentreren op de Koerbelt. Toch vinden wij dat er een goed akkoord door het college is gesloten. De investering van de gemeente in het “nieuwe” sportcomplex De Koele is relatief klein. Bovendien zijn die investeringen niet anders of groter dan voor andere verenigingen binnen onze gemeente zijn gedaan. Het biedt RKSV en Rijssen Vooruit een kans om op lange termijn een gezonde voetbalvereniging te worden en blijven.

Ruimte voor woningbouw

Bovendien weegt voor ons zwaar dat door deze investering op het veld van Rijssen Vooruit woningen gebouwd kunnen worden. Dat levert een fraaiere entree op bij binnenkomst van Rijssen via de Wierdensestraat. Daarbij zien wij ook dat op korte termijn concentratie van voetbal op de Koerbelt niet haalbaar en realistisch is. Daarom vinden wij, na een zorgvuldige afweging, dat er een goed akkoord ligt en kunnen wij toch instemmen met deze oplossing.

Gebrek aan lange termijnvisie sportvoorzieningen

Als fractie zijn wij echter ook kritisch. Wij zijn van mening dat te vaak een ad hoc oplossing gezocht wordt voor wensen, ambities of knelpunten van individuele verenigingen. Wij hadden graag gezien dat er een lange-termijn visie ontwikkeld was op de sportontwikkelingen binnen onze gemeentegrenzen. Hoewel er op korte termijn sprake is van een tekort aan voetbalvelden binnen Rijssen, is het zeer de vraag of dat op de langere termijn ook echt zo is. Wij investeren nu in twee sportaccommodaties binnen de kern Rijssen. De tijd zal leren of dat ook op langere termijn echt efficiënt en wenselijk is.

Jan Noeverman

Raadslid, lid van raadscommissie MDV