20 januari 2016

Evenementenbeleid Rijssen-Holten

Duidelijke regels en minder overlast.

Met het evenementenbeleid werken we wat de SGP betreft toe naar een evenwicht tussen de positieve effecten van evenementen en de leefbaarheid (het fijn kunnen wonen) in onze gemeente.

Wij vinden het goed (maar ook dat het moet) dat de gemeente stuurt op de vraag wat een evenement toevoegt (of juist afbreekt) aan de reputatie van onze gemeente. Dat kan door middel van het toetsen op de mate waarin het evenement past bij de gekozen locatie; qua omvang, maar ook qua aard van het evenement. Daarnaast moet rekening gehouden worden met de belasting van het woon- en leefklimaat op de locatie of omgeving.

Rijssen-Holten staat vooral bekend om zijn Christelijke identiteit en de mooie natuur rondom de kernen. Dragen evenementen bij aan dat imago of juist niet? In onze strategische visie is onze eerste pijler namelijk onze identiteit, erkennen, versterken en koesteren.

De SGP wil graag:

• Dat de gemeente kiest voor evenementen die passen bij Rijssen-Holten.
  • Dat er rekening gehouden wordt met de nachtrust (na 23.00 uur) en zondagsrust
  • Dat evenementen meerwaarde bieden
  • Dat evenementen evenwichtig verdeeld zijn over het jaar. (Bijvoorbeeld minimaal twaalf dagen rust rondom een evenement)
  • Dat er goed geluisterd en gecommuniceerd wordt met inwoners en ondernemers bij overlast en dat ze betrokken worden bij het vinden van oplossingen
  • Dat er een jaarkalender komt met waar en wanneer en welke maatregelen getroffen worden om overlast te minimaliseren
  • Dat de regels duidelijk zijn

Het is opvallend dat een grote stad als Rotterdam een stringenter en duidelijker beleid heeft (een eindtijd van maximaal 23.00 uur op alle dagen van de week) dan een plattelandsgemeente als Rijssen-Holten die zich wil profileren met een goed woon- leefklimaat en de mooie natuur rondom de kernen.

André Scheppink

Fractievoorzitter SGP Rijssen-Holten