29 juni 2015

De (SGP)kaders van de kadernota

Door André Scheppink

[Onder agendapunt 7 van de raadsvergadering van 26 juni 2015 kunt u de kadernota en de bundel met moties terugvinden. Op onze site zijn tevens een twitterverslag en de algemene beschouwingen van de SGP terug te lezen.]

Vrijdag 26 juni heeft de raad de kaders voor de periode 2016-2019 vastgesteld. In de nota geeft het college van B&W op hoofdlijnen de kaders mee voor de komende jaren. Voor 2016 kiezen we ervoor om de totale lokale lasten voor een huishouden in Rijssen-Holten gemiddeld met 0.7% te laten stijgen. Dit is in lijn met het beleidsakkoord. Daarin is afgesproken dat de totale lasten (behoudens de inflatiecorrectie) niet mogen stijgen. Dat doen we door enerzijds de ozb (6,3%) te verhogen en anderzijds de afvalstoffenheffing te verlagen. Bijvoorbeeld: iemand met een eigen huis ter waarde van 250.000 euro krijgt 26 euro rioolbelasting terug en moet 17 euro per jaar meer OZB betalen.  Dit huishouden gaat er dus 9 euro op vooruit. Het omslagpunt ligt bij een woning van 383.000 euro.

Eind mei gaf het college aan dat de financiën van Rijssen-Holten in balans zijn en er weer ruimte is voor investeringen. Ook blijkt dat de meicirculaire van de Rijksoverheid positief uitpakt voor de gemeente, waardoor de ruimte voor investeringen verder zijn toegenomen. Toch hebben we niet besloten om met deze meevallers de belasting te verlagen. Enerzijds omdat er nogal wat risico’s zijn die kunnen leiden tot tegenvallers (bijvoorbeeld de transitie en transformatie van de zorg)  de komende jaren. Daarnaast willen we voor noodzakelijke investeringen middelen reserveren en onze reserves op peil houden.
Als gemeenteraad zijn we akkoord gegaan met de voorstellen van het college, zoals de investering in nieuwbouw van de Haarschool in Holten, twee extra lokalen voor een tussenvoorziening voor speciaal onderwijs bij de Brekeldschool. Ook gaan we sparen voor toekomstige investeringen in de verouderde zwembaden, de  versterking van de centrumfunctie Rijssen en de stimulering van de werkgelegenheid. Op een aantal punten hebben we als raad gevraagd deze nota te wijzigen. Belangrijke punten om te wijzigen voor ons als SGP waren:

• meer inzicht in de realisatie van beleidsdoelen;
  • drinkwaterpunten in de centra van Rijssen en Holten;
  • een bijstelling van de verhoging van de zwembadtarieven;
  • behoud van het orgel in het gemeentehuis;
  • budget voor de bespeling van het carillon;
  • een oplossing zoeken voor de locatieproblematiek van de schaats- en skeelervereniging en geen investering meer doen in een privéterrein zoals de parkeerplaats bij Lucky;
  • een verhoging van het ambitieniveau bij wegreconstructies na rioolvervanging naar Duurzaam Veilig en tegelijkertijd een reconstructie van het openbaar groen.

Het college van B&W kan met deze kaders de conceptbegroting 2016 gaan maken. Deze begroting zal D.V. 13 november aanstaande behandeld worden in de raad.