7 mei 2016

Centrum-visie

Honderden miljoenen schuld, een dalende marge en pakhuizen gevuld met oude voorraad. Er moet nog veel gebeuren bij Hema.’

‘Bankkantoren verdwijnen uit de stadscentra.’

‘Blokker Holding, moederbedrijf van o.a. Blokker, Xenos, Marskramer, Big Bazar en Leen Bakker, in de rode cijfers.’

‘Leegstand in winkelcentra wordt een probleem!’

Zomaar een aantal krantenkoppen die de afgelopen weken de voorpagina’s van de landelijke dagbladen ‘sierden’.

Als gemeente worden wij ook geconfronteerd met de problematiek van leegstand en teruglopende winstgevendheid van het grootwinkelbedrijf. De gemeente Rijssen-Holten heeft, vanwege het gevarieerde winkelaanbod, grote aantrekkingskracht op het winkelend publiek. Om deze aantrekkingskracht te behouden zullen we als gemeente, middenstanders en consumenten samen moeten werken om ons stadcentrum, ook in de toekomst, aantrekkelijk te houden.

In onze gemeente wordt binnenkort de nieuwe ‘centrum-visie’ gepresenteerd en behandeld. In deze visie worden een aantal belangrijke keuzes gemaakt.

• Gaan we naar een kleiner ‘kern winkelgebied’?
  • Hoe worden de winkelstraat en de pleinen in het centrum ingericht?
  • Zijn de sfeer en de beleving in het centrum optimaal om de concurrentieslag met de webwinkels te winnen?

Kortom, we staan voor de uitdaging om ons centrum toekomstbestendig te houden!

Als SGP-fractie willen wij u uitdagen om uw ideeën, voor een toekomstbestendig centrum, met ons te delen en onze lokale middenstand te steunen.