26 juni 2015

Beschouwingen 2015: Slim investeren, dromen en herbronnen

Lees hier de algemene beschouwingen na, uitgesproken door André Scheppink, fractievoorzitter van de SGP Rijssen-Holten, tijdens de Kadernotavergadering op 26 juni 2015.

Slim investeren

"Voorzitter, zoals u weet staan de letters SGP voor Slim, Gewicht en Profiel. De Staatkundig Gereformeerde Partij staat immers in een traditie van bijna honderd jaar van slim opereren en legt met haar inhoudelijke argumenten heel wat gewicht in de schaal en doet dat met een duidelijk politiek profiel. Om steeds op dat niveau te kunnen acteren is het echter wel van belang om twee zaken niet na te laten, namelijk dromen en herbronnen.

Voorzitter, waarvan dromen wij mannenbroeders bij de SGP dan? Ik zal een tipje van de sluier oplichten. In onze dromen over de nu al prachtige gemeente Rijssen-Holten doemt het beeld op van een nog fijnere gemeente.

• Een gemeente waarin ruimte is voor en rekening gehouden wordt met christelijke normen en waarden.

• Een gemeente die zich richt op haar kerntaken.

• Een gemeente waar burgers dingen zelf aanpakken.

• Een gemeente als vangnet voor kwetsbaren.

• Een gemeente die financieel gezond is.

• Een gemeente waar het goed werken en ondernemen is.

In september bespreken we de herziening van de strategische visie, en zeker het terrein Economie en Werk en de visie daarop zullen we dan nog met elkaar bespreken. Ook de structuurvisie op het centrum van Rijssen is in ontwikkeling. Vooral de leegstand van winkels en manier de waarop we deze problematiek actief gaan aanpakken zullen we nauwlettend volgen. Een compact maar krachtig centrum moet het doel zijn en vooral geen droom blijven.

Voorzitter, vandaag behandelen we de kadernota 2016-2019 waarin de totale lasten voor de inwoners van Rijssen-Holten niet stijgen. Er is ruimte gemaakt om nieuwe ambities vorm te kunnen geven. Na jaren van bezuinigen kunnen we als één van de weinige gemeenten weer investeren.

En dat moeten we vooral slim doen. Gelukkig heeft het college dat ook begrepen. Succesvolle projecten als het Deltaplan kunnen voortgezet worden.  Graag werken we deze plannen samen met het college verder uit.

Plannen om verder te investeren in onderwijs zijn in ontwikkeling. Eén goed voorbeeld daarvan zijn de plannen voor de bouw van twee lokalen voor een tussenvoorziening voor het speciaal onderwijs. Dat levert niet alleen financiële winst (minder vervoerskosten), maar ook maatschappelijke winst op. Kinderen die gewoon in hun eigen woonplaats samen met hun broertjes, zusjes en vriendjes naar school kunnen: voor sommige gezinnen in onze gemeente een droom.

Een investering in een levend carillon levert niet alleen mooie klanken op. Maar het is ook een plicht die we aanvaard hebben bij de overdracht in 1998. Daarom een motie van de SGP om dit unieke klokkenspel actief te laten bespelen.

Bij het stadhuisorgel moeten we het college ertoe oproepen om dit erfgoed te behouden, ondanks een eerdere motie in 2013. Daarom stellen we de raad nu voor hier middelen voor vrij te maken. Zodat de wethouder Cultuur  nu eindelijk eens met een goed voorstel kan komen.

Wij vonden het minder slim van het college om de tarieven van het zwembad fors te verhogen. Dat mag wel wat minder. Want tarieven verhogen betekent niet ook automatisch meer inkomsten. Daar komt bij dat zwemvaardigheid erg belangrijk is voor de veiligheid van vooral kinderen in wijken met veel waterpartijen. Immers oefening baart kunst, zwemmen moet dus betaalbaar blijven.

De motie om bij wegreconstructies iets meer te investeren, waardoor de openbare ruimte gelijk ingericht kan worden volgens het principe Duurzaam Veilig en waarbij het openbaar groen een renovatie kan krijgen zullen we graag mede indienen. Duurzaam investeren is vaak ook slim investeren.

Dat geldt ook voor de middelen die gereserveerd staan om de problematiek rondom de schaats- en skeelervereniging op te lossen. Nogmaals investeren in een veredelde parkeerplaats op een privéterrein zien wij niet zitten. Dat is geen duurzame en ook geen slimme oplossing. Het is tijd om keuzes te maken.

Voorzitter, het is mijn stellige overtuiging dat niet alle dromen bedrog zijn. En dat zal vandaag blijken. We hebben er alle vertrouwen in dat op zijn minst een aantal van onze dromen vandaag realiteit worden. Dat doen we door zelf moties in te dienen of door het steunen van goede moties ingediend door andere raadsfracties. Is na vandaag dan het SGP-ideaal bereikt? U zult begrijpen dat dat niet het geval is.

De Bijbel houdt ons voor dat een stad, ook Rijssen, niet in één dag gebouwd wordt. Iedere keer proberen we stapsgewijs dichter bij ons ideaal te komen. En hoewel u ons vandaag hebt leren kennen als echte dagdromers, zijn we wel realistisch genoeg om niet te vervallen tot een naïef maakbaarheidsideaal. En dan komen we als vanzelf bij het tweede onmisbare element om Slim, Gewichtsvol en met Profiel politiek te bedrijven: herbronning.

Voorzitter, om te weten waar je naartoe gaat moet je ook weten waar je vandaan komt. Ons vertrekpunt is helder: de Bijbel. De onuitputtelijke bron van het Woord van God inspireert en normeert ons iedere keer weer om politiek te bedrijven. Het heeft de God behaagd Zijn wil aan mensen te openbaren. God wil dat mensen tot Zijn eer en tot welzijn van hun naasten leven. Niemand leeft alleen puur voor zichzelf, maar ieder heeft een verantwoordelijkheid ten opzichte van zijn Schepper en ten opzichte van zijn medemens. En hoewel er nu nog veel onvolkomen is op deze aarde en het ideaal of droombeeld wel nooit bereikt zal worden, weten we één ding zeker: Gods koninkrijk komt steeds dichterbij en zal als Christus wederkomt volkomen zijn. Die realiteit behoedt ons voor al te naïeve idealen dat we de werkelijkheid wel eens naar onze eigen hand zullen zetten. Bovendien laat de realiteit van Gods koninkrijk ons de betrekkelijkheid zien van al het aardse.

Voorzitter, eens sprak de Heere Jezus Christus met de zussen Maria en Martha over het stellen van de juiste prioriteiten in het leven van een mens. De altijd nijvere en ijverige Martha diende haar Heere met haar huishoudelijke taken. Ik denk dat de bevolking van onze gemeente wel wat wegheeft van Martha, altijd in de weer en druk met van alles en nog wat. De verstilde Maria zat aan de voeten van de Heere en ontving van Hem geestelijk onderwijs. Het ergerde Martha dat Maria haar niet hielp en ze zei er dan ook wat van. De Heere Jezus antwoordde: ‘Martha, Martha gij bekommert en ontrust u over vele dingen; maar één ding is nodig; doch Maria heeft het goede deel uitgekozen, hetwelk van haar niet zal weggenomen worden.’ (Lukas 10: 41 en 42). Welk deel  bedoelde de Heere Jezus? Bij een andere gelegenheid legde Hij zelf uit wat dat goede deel nu is: ‘Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden’ (Mattheüs 6: 33). Dat betekent dat Jezus niet het verzorgen verbiedt, maar stelt dat het veel belangrijker is om eerst het hemels koninkrijk en Gods gerechtigheid te zoeken. De rest ontvang je vanzelf.

We wensen de bevolking, het college, de ambtenarij en onze mede raads- en commissieleden van Rijssen-Holten nog veel dromen, maar bovenal Gods onmisbare zegen toe. Natuurlijk danken we ook allen die hard gewerkt hebben aan de totstandkoming van deze kadernota, en zeker ook de  bodes die deze dag mede mogelijk maken.

Last but not least wil ik nog even de aandacht vestigen op de positie van de politie in onze gemeente. Hebben zij aan het einde van de termijn van deze kadernota nog een bureau in onze gemeente? Wij kunnen ons niet voorstellen dat dat niet zo is. Als SGP-fractie hebben we daar veel voor over. Ook daarin moeten we slim investeren."