27 juni 2016

Beheer Openbare ruimte

Gradus Kreijkes

De fractie van de SGP is er een voorstander van om meer te investeren in het beheer van de openbare ruimte. De openbare ruimte dient zorgvuldig en adequaat beheerd en onderhouden te worden. Het spreekt voor zich dat daar voldoende middelen beschikbaar voor moeten zijn. Wij zien dan ook met belangstelling de voorstellen van het college tegemoet die er voor moeten zorgen om niet door de ondergrens hen te zakken.

De fractie van de SGP is van mening dat het beheer van de openbare ruimte op een adequate wijze ter hand moet worden genomen. Onder het beheer van de openbare ruimte verstaan we het onderhoud aan wegen, openbaar groen, riolering enz. enz.

Op de begroting van de gemeente staan grote bedragen aan investeringen voor de aanleg van wegen, voor het inrichten van woonwijken inclusief openbaar groen en voor de aanleg van rioleringen. Het moet volgens de SGP fractie vanzelfsprekend zijn dat deze investeringen optimaal worden beheerd en onderhouden.

Momenteel volgt de gemeente een beleidsstrategie van “sober en veilig”, dat is kwaliteitsniveau B. En bij de invalswegen mag het iets meer zijn, kwaliteitsniveau B+. Het uitgangspunt voor “sober en veilig” is

• Kwaliteit van het onderhoud overal hanteren op niveau basis

• Voldoende veiligheid voor burgers garanderen

In de praktijk van elke dag laat dit beleid, wat de SGP fractie betreft, te wensen over.

Wij constateren dat reparaties van sommige wegen wel al te sober worden uitgevoerd. Daarbij kunnen zelfs vraagtekens geplaatst worden of het wel veilig is.

Ook moeten wij constateren dat het onderhoud van plantsoenen of openbaar groen, wat onze fractie betreft, wel frequenter mag. Met de zomerdag komt het op verschillende plaatsen in de gemeente voor dat het onkruid welig tiert. Bepaalt geen visiteplaatje.

Ter illustratie. In de kadernota 2017-2020 is een scan opgenomen voor werkzaamheden middengeleiders Enterstraat. Daarbij is vermeld dat de gemeente onder het kwaliteitsniveau B komt. De reactie van wethouder Aanstoot is dat met de huidige budgetten het kwaliteitsniveau B maar net gehaald wordt. Er moet voor gewaakt worden om niet onder die grens te raken. Ook geeft de wethouder aan dat hij zorgen heeft over de kwaliteit die onder sober en veilig verstaan wordt en over de vraag of dit niveau gehandhaafd kan worden in de toekomst.