11 april 2017

André Scheppink lijsttrekker SGP

Tijdens de ledenvergadering van 10 april jl. is André Scheppink unaniem gekozen tot lijsttrekker voor de SGP bij de gemeenteraadsverkiezingen van D.V. 21 maart 2018.

André is raadslid vanaf 2010. Vanaf 2014 is hij ook fractievoorzitter van de SGP in de raad van de gemeente Rijssen-Holten. Voorzitter Johan Ligtenberg: "Het bestuur heeft André vol vertrouwen voorgedragen aan de leden. We zijn blij dat deze keuze wordt gesteund door de leden."

Wethouder Ben Beens roemde de samenwerking met André en prees hem om zijn kwaliteiten als fractievoorzitter. Ben Beens overhandigde André namens de fractie een grote campagneposter met daarop de foto van de kersverse lijsttrekker.

In de komende periode werkt het bestuur met de nieuwe lijsttrekker aan het opstellen van de kandidatenlijst en het schrijven van het verkiezingsprogramma.

Na de stemming hield André de volgende aanvaardingsspeech:

"Geachte aanwezigen, graag wil ik u dankzeggen voor het vertrouwen dat is uitgesproken over mijn kandidatuur. Ik wil het bestuur, maar vooral ook de fractie en natuurlijk mijn voorganger en huidig wethouder Ben Beens dankzeggen. Zonder de fijne samenwerking, met de fractie en wethouder, zou mijn eerste periode als fractievoorzitter een stuk moeilijker zijn geweest. Ik hoop dan ook dat we deze samenwerking kunnen blijven voortzetten en we elkaars kennis en kunde verder kunnen uitbouwen en behouden. Is het niet bijzonder dat we de afgelopen 4 jaar zonder incidenten, met respect voor elkaars standpunten en middels het gedachtegoed van onze partij met elkaar verbonden zijn gebleven. Dat is niet onze verdienste.

Voor degenen die dat niet weten heel kort een paar persoonlijke achtergronden. In 1976 ben ik geboren in Rijssen aan de Holtentorensweg. In 2001 Getrouwd met Jacqueline en samen hebben we een zoon van 14 en twee dochters van 12 en 6. Na achtereenvolgens werkzaam geweest te zijn bij Voortman Keukens, de OAD en Jorissen Simonetti Architecten ben ik sinds 2014 werkzaam in Nijverdal bij Rijnbrink als Hoofd Bedrijfsbureau. Rijnbrink is de rechtsopvolger van de vroegere en in de volksmond bekendere Overijsselse Bibliotheekdienst. In 2006 betrokken geraakt bij de politiek als fractievolger, in 2009 als schaduwfractielid en 2010 voor het eerst als raadslid.

Beste mensen ik ben blij dat ik het politieke werk mag doen voor een partij als de SGP. Een partij waar het niet draait om de personen, maar om de inhoud. Ik doe U dan ook geen beloftes als lijsttrekker maar wil wel graag samen met u een nieuw verkiezingsprogramma maken op basis van een inhoud die in Rijssen al 90 jaar staat als een huis. Misschien wat accentverschillen, wat helderder speerpunten maar een echt SGP programma. Onze vereniging in Rijssen bestaat dit jaar immers precies 90 jaar. We zijn een partij die niet wegloopt als het moeilijk wordt. We nemen onze verantwoordelijkheid, ook in moeilijker tijden als het financieel minder is, de Rijksoverheid ons taken toebedeeld die we moeten uitvoeren met minder geld dan voorheen. Deze decentralisaties hebben de afgelopen jaren plaats gehad. Het is geen fijne boodschap dat u als inwoner meer zelf moet doen en betalen. Maar was wel noodzakelijk.

We blijven als SGP staan voor onze Christelijke waarden en normen, lage lasten, keuzevrijheid, het onderwijs, en zeker ook de Zondagsrust ook als een deel van onze gemeente en gemeenteraad hier geen boodschap aan heeft en de meerwaarde daar niet van inziet.

Ik ben ook erg blij dat we een groep enthousiaste jongeren hebben die zich actief inzetten voor het SGP-geluid met hun eigen Raakvlak en thema-avonden. Moeten we niet dankbaar zijn dat er nog jongeren betrokken willen zijn, en zich niet schamen om  met trots het SGP-geluid uitdragen? Ik denk dan vooral ook aan de gastlessen die ze geven op scholen in onze gemeente. Ik zie uit naar de samenwerking met onze jongeren ook in de komende verkiezingscampagne.

De komende periode gaan we een verkiezingsprogramma maken.  We hebben daarbij ook uw input bij nodig. Mogen wij u daarvoor benaderen?
Ik hoop dat u allen een ambassadeur wilt zijn of blijven van de SGP in uw omgeving. Dat kan in de eerste plaats door te bidden tot God om zegen over het werk. In de tweede plaats door in gesprek te gaan met  twijfelaars of thuisblijvers die wellicht gemobiliseerd kunnen worden. In de kantine, op een verjaardag of gewoon op straat. Laat elke twijfelende stem in goede handen terechtkomen!

Wij mensen doen wat onze hand vindt om te doen. En zo hoort dat ook. Het is bid en werk. Het gaat niet om de SGP en al helemaal niet om ons. SGP-ers hebben de wijsheid ook niet in pacht. Die wijsheid en vastheid ligt alleen in God en Zijn Woord. En laten we vooral niet vergeten de woorden uit de berijmde Psalm 99:
God, de Heer regeert.
Beeft, gij volken eert,