30 april 2014

Amendement koopzondagen verworpen

Amendement D66 om koopzondagen mogelijk te maken verworpen

Tijdens de raadsvergadering van 24 april is een amendement van D66 op het beleidsakkoord Samen-Werken #voorelkaar verworpen. De fracties van D66, VVD en PvdA waren voor het voorstel om koopzondagen mogelijk te maken.

Koopzondagen zijn niet in het algemeen belang van onze gemeente burgers en ondernemers. De zondag is een rustdag en die moeten we niet opofferen aan de economie. Als SGP fractie hebben we onderstaande argumenten ingebracht.

Principiële argumenten

• Dankzij Zondagsrust kan de zondag de speciale dag blijven die het is voor veel mensen. Een dag van rust, reflectie en bezinning. Een dag die anders is dan alle andere dagen. Zondagsrust beantwoordt aan de Bijbelse notie dat er zes dagen gewerkt wordt en dat de zondag een rustdag is.
  • Zondagsrust voorkomt dat de druk op mensen met bezwaren tegen zondagswerk, om toch te werken en collegiaal te zijn, toeneemt. Het gaat dan niet alleen meer over keuzevrijheid maar ook over gewetensvrijheid.
  • Zondagsrust biedt gemeenschappelijke vrije tijd. Een dag waarop familie en vrienden in de gelegenheid zijn elkaar te ontmoeten. De zondag is een gemeenschappelijk rustpunt dat waarde heeft.

Economische argumenten

• De consument kan zijn euro's maar eenmaal uitgeven. Door Zondagsrust geven klanten niet minder euro's uit maar wordt er op andere dagen meer gekocht. Winkels behouden vrijwel een gelijke omzet. Dit is door onderzoek van het CPB bevestigd.
  • Zondagsrust kost geen werkgelegenheid volgens het CPB. Verloren werkgelegenheid wordt gecompenseerd door extra inzet van personeel op andere dagen.
  • Zondagsrust is goed voor de diversiteit van ons winkelaanbod. Grote ketens moeten het straatbeeld niet steeds meer  gaan beheersen. Dankzij zondagsrust op zondag hebben de kleinere en zelfstandige winkels meer kans om te overleven. Een dag zondagsrust geeft hen de gelegenheid om op adem te komen. De slager zal zijn eenmanszaak niet zo snel van de hand doen als hij één dag in de week rust krijgt zonder dat hij zijn klanten verliest aan de grote buurman.
  • Zondagsrust voorkomt een aanzuigende werking. Ondersteunende diensten staan minder onder druk om te gaan werken op zondag.

Op 19 maart zijn er verkiezingen gehouden.  In de campagne is er aandacht en een debat met ondernemers geweest over deze problematiek. Zowel de HHV als de HABI gaven daar duidelijk te kennen geen behoefte te hebben aan koopzondagen. In diverse verkiezingprogramma’s is opgenomen dat koopzondagen niet gewenst zijn om de hierboven genoemde redenen. De kiezer heeft deze partijen beloond met een meerderheid in deze raad. Een duidelijk statement.