13 november 2015

Algemene beschouwingen tijdens begrotingsvergadering

Voorzitter,

Oorlog, vrede, verdriet, vreugde, haat, liefde, dreiging: thema’s die we niet begroten. Maar worden we er niet elke dag mee geconfronteerd? Wie had gedacht dat we met de gevolgen van oorlog direct in onze gemeente te maken zouden krijgen? En dat als gevolg van een raadsbesluit onze burgemeester bedreigd werd en beveiligd moet worden. Wij bidden en leven met u en uw gezin mee. De Bijbel roept ons op dat we onze naaste lief moeten hebben als onszelf. Als we dan kijken naar de toestand in de wereld dan maken we ons zorgen. Troost kunnen we vinden bij de God die alles bestuurt. Wat de toekomst ons ook brengt ons geleidt des Heeren hand. Als we dat mogen geloven dan geeft dat rust en troost. Ondanks de zorgen geeft het ons moed en dankbaarheid dat er zoveel vrijwilligers in onze gemeente klaar stonden om vluchtelingen met warmte te ontvangen. Hartverwarmend. Dan geeft het vertrouwen als we meer verantwoordelijkheid moeten vragen van en een groter beroep moeten doen op onze inwoners als de bezuinigingen van de Rijksoverheid op het gebied van bijvoorbeeld de  zorg volgend jaar nog meer voelbaar zullen zijn. Noaberschap is springlevend in Rijssen-Holten.

Voorzitter,

Over de begroting die we vandaag bespreken kunnen we kort zijn.

Een compliment voor u als college en het ambtelijk apparaat, want de voorliggende begroting is volgens de SGP-fractie een goede uitwerking van de vastgestelde kadernota.
Financieel staan we er goed voor. Beter nog dan we vaststelden tijdens de kadernota. Voor de SGP-fractie reden om het amendement mede te ondertekenen om de voorgenomen OZB-verhoging te verlagen. De lasten worden daarmee voor de burger nog lager. We blijven ook komend jaar investeren in economie en werkgelegenheid. De werkloosheid daalt maar er staan nog teveel mensen aan de kant. Slimme plannen en slimme investeringen willen we graag ondersteunen. Samenwerken moet vooral kosten besparen. Nu een aantal taken niet meer in de Regio Twente zijn ondergebracht is het  zaak dat het college de focus wat meer richt op de provincie. Daar valt volgens ons nog winst te behalen.

Tot slot gaat onze dank uit naar degenen die betrokken zijn geweest bij het opstellen van deze begroting. Wij wensen vanaf deze plaats het college van B&W, de gemeenteraad, het ambtelijk apparaat, de griffie, alsook de politie en onze vrijwillige brandweer, Gods zegen toe.