18 januari 2017

Welk probleem gaan we echt oplossen in Twente?

De Twenteboard heeft een advies uitgebracht voor een nieuwe agenda van Twente. Dit advies gaan de Twentse raadsleden op 18 januari met elkaar bespreken. Opvallend is dat dit advies niet veel meer is dan een voortzetting van de huidige agenda. Met een vraag om een langdurige programmafinanciering op tal van terreinen. Is er dan helemaal geen lering getrokken uit de evaluatie van de huidige agenda?

Evaluatie

De evaluatie van de huidige Agenda van Twente laat volgens de SGP fractie zien dat de resultaten moeilijk te meten waren en dat de doelstellingen niet genoeg helder, weinig concreet, en te weinig focus hadden. Bekend is dat een subsidie een latente vraag activeert en investeringen die men al wilde doen naar voren haalt. Maar ook dat niet-rendabele investeringen met subsidie wel rendabel lijken, maar dat tot op heden de exploitatie daarvan niet of met moeite rond te krijgen is (de IJsbaan in Enschede). Ook zijn er projecten mogelijk gemaakt die tot het lokale domein horen (o.a. Hart van Zuid en Groene Loper). Een agenda laten bepalen door een budget dat de gemeenten vooraf gezamenlijk beschikbaar stellen is geen goede insteek zoals blijkt uit de evaluatie. Ga deze agenda als raadslid van bijvoorbeeld Rijssen-Holten maar eens uitleggen aan je inwoners. Een nieuwe agenda en de te behalen resultaten moeten volgens de SGP fractie zichtbaar, meetbaar en merkbaar worden voor elke inwoner.

Calimero Twente

Het probleem van de Regio Twente is dat we ons wegzetten als een regio waar niemand in Nederland, en in Den Haag, naar omziet. En daar doet spijtig genoeg de regionale media regelmatig aan mee. Stop daar eens mee! Wat dragen we als Twente bij aan de rest van Nederland? Wat hebben we te bieden? Wil je Twente op de kaart krijgen dan moet je dat volgens ons toch vooral vanuit het perspectief van de Randstad doen.

En wat hebben we veel te bieden. Het is in Twente of nog beter in het oosten van het land niet alleen beter, mooier maar ook nog eens (veel) goedkoper wonen dan in de Randstad. We hebben prima onderwijsvoorzieningen op elk niveau, mooie natuur. En is het dan erg dat we hier wonen, maar werken in Deventer, Apeldoorn of in de Randstad? Vraag maar in Rijssen-Holten waar al jarenlang elke ochtend vele werknemers uit vooral de bouwsector de weg op gaan om in het westen hun werk te doen. Probleem is alleen dat ze te lang onderweg zijn en dat ze bij een relatief geringe afstand van iets meer dan 100 kilometer al in de kost moeten. En daar hebben we volgens de SGP fractie de kern van het probleem van het oosten van het land. Onze bereikbaarheid moet veel en veel beter. Binnen een uur in het westen, binnen 3 uur in Berlijn, daar heeft heel Oost-Nederland en de Euregio wat aan. Dat los je niet op met alleen een extra strook asfalt. Dat vraagt om innovatievere vormen van vervoer. Maar ook om een duidelijk toekomstvisie met de daarbij behorend bestuurlijk lef, vastberadenheid en doorzettingsvermogen.

Vervoer per spoor

Een ander groot probleem volgens de SGP fractie is het vervoer per spoor. Door verschillende woonkeren in onze Regio komen er jaarlijks teveel transporten met gevaarlijke stoffen. Wordt het niet eens tijd dat we daar structurele oplossingen voor zoeken? Moeten we wachten tot het misgaat? Of zijn we als Regio Twente bestuurlijk te klein om op dit dossier een vuist te maken? Zoek dan strategische partners, is het advies van de SGP fractie.

Laat ondernemers ondernemen

Als overheid moeten we wat terughoudender zijn. De overheid kan geen structurele banen scheppen. Eerdere ervaringen (onder andere in de jaren 80) met een actief industriebeleid van de overheid waren geen succes. Ondernemers ondernemen en de overheid moet besturen. Als overheid moeten we bijvoorbeeld geen startups gaan financieren. Er zijn genoeg mogelijkheden (landelijke, provinciale en Europese fondsen) beschikbaar. Faciliteer het bedrijfsleven door die fondsen bereikbaar en zichtbaar te maken en informeer de ondernemers over de mogelijkheden. De lokale bestuurders moeten lokaal zorgen voor een goede infrastructuur, goed ondernemers- en detailhandelsklimaat en vooral die ondernemingen met lokale wortels koesteren door ze lokaal letterlijk en figuurlijk de ruimte te geven. Komen die nieuwe ondernemingen en de daarbij behorende werkgelegenheid vanzelf.

André Scheppink
Fractievoorzitter SGP Rijssen-Holten