28 mei 2019

Vragen over ontmanteling Soweco

Gemeenten trekken stekker uit Soweco, kopte Tubantia vorige week.

De gemeenten Almelo, Twenterand, Hellendoorn, Rijssen-Holten, Tubbergen en Wierden werken voor de Wsw samen in de gemeenschappelijke regeling (GR) Soweco. De GR Soweco is voor 100% eigenaar van de uitvoeringsorganisatie Soweco NV. In 2015 hebben de gemeenten besloten om de NV door te ontwikkelen tot een maatschappelijke onderneming.

Tegelijkertijd is besloten de GR af te bouwen. De bedoeling is dat het vastgoed wordt vervreemd en ambtelijke dienstverbanden in de GR worden afgebouwd of overgedragen. Hierdoor zal op 1 januari 2021 de GR alleen nog uit de dienstverbanden met de Wsw-medewerkers bestaan. Uiterlijk op datzelfde moment -of zoveel eerder als mogelijk- zijn de aandelen van de GR overgedragen aan een nieuwe aandeelhouder.

De gemeenten staan echter voor de vraag of zij aandeelhouder willen worden in de maatschappelijke onderneming. Eind 2018 hebben de zes colleges ingestemd met het aanbrengen van focus in de doorontwikkeling van Soweco door het onderzoeken van een scenario waarbij de centrumgemeente Almelo de regie krijgt. Daarbij wil men zich beperken tot de wettelijke taken. Bovenwettelijke commerciële activiteiten worden niet gezien als taak van de gemeenten.

Daarom zijn wij ook tevreden dat ons college de afspraken die gemaakt zijn ook daadwerkelijk in uitvoering brengt.

In de raadsvergadering van 28 mei jl. stelde de SGP vragen over hoe medewerkers geïnformeerd worden over de ontmanteling van de GR en wat de rol van de Raad van Commissarissen hierin is.

Vragen:

Rijssen-Holten wilde vanaf het begin al geen aandeelhouder worden van een nieuwe onderneming, en nu na onderzoek de andere gemeenten blijkbaar ook niet. Klopt het dat, de overige 5 gemeenten ook geen aandeelhouder willen worden van een nieuwe maatschappelijke onderneming, en dat dit eigenlijk het nieuws is?

Hoe kan het dan dat Tubantia toch anders berichtte, en ook al reacties publiceerde van de RvC en directie?

Klopt het dat de medewerkers nog niet geïnformeerd waren ten tijden van het verschijnen van het artikel?

Zo ja, is dat niet vreemd? U begint uw raadsbrief met te schrijven dat het juist om de mensen gaat en dat u zich daar zeer voor verantwoordelijk voelt, hadden zij dan niet als eerste geïnformeerd moeten worden?

Wat is de rol van de RvC en directie geweest in de communicatie, juist ook gezien in licht van de doelgroep waarvoor ze werken?

Heeft het DB de communicatie vooraf afgestemd met RvC en directie en daarin ook de regie genomen?

Wat is eigenlijk de rol van de RvC? Zij zeggen te strijden voor de huidige organisatie en structuur. Echter in uw brief schrijft u dat de directie en de RvC loyaal zullen meewerken, maar geen verantwoordelijkheid willen dragen aan het vervolgonderzoek. Wat betekent dat voor de besluiten die het bestuur neemt? Maar ook wat wordt verstaan onder loyaal meewerken? Is dit meer een wens van u als bestuur of is dat ook met elkaar zo uitgesproken?