16 januari 2016

Cultuurportefeuille

Cultuur in je portefeuille heeft een hele andere dynamiek dan Financien en Zorg. In de Strategische Visie 2010-2030 van onze gemeente Rijssen-Holten staat het volgende over Cultuur: "Cultuur verrijkt de samenleving. Dat is helder. Daarbij staan we op het standpunt dat cultuur in onze gemeente in beginsel een zaak is van particulier initiatief. In zowel Rijssen als Holten zorgen we voor basisvoorzieningen zoals een multifunctioneel centrum. Het gebruik en de exploitatie hiervan vertrouwen we toe aan particulieren. Voor zover de gemeente nog een rol speelt bij cultuurbeleid, ligt de focus op lokale en streekgebonden cultuur. Subsidies zijn in 2030 grotendeels hervormd of afgebouwd. Vanzelfsprekend worden de subsidies gerelateerd aan nieuwe ontwikkelingen." Tot zover de Strategische Visie.

Als je dit goed leest, vindt het gemeentebestuur dat het initiatief bij de samenleving zelf ligt, en dat de gemeente hierin niet het voortouw zal nemen. Dit punt is inmiddels ook in diverse gesprekken naar voren gekomen die ik met besturen van stichtingen of met burgers die met ideeën komen, besproken. Wel denken wij als gemeente graag mee en kunnen mogelijk adviezen geven wat wel haalbaar is en wat niet. Bij de overdracht van de cultuurportefeuille naar mij, waren er een aantal dossiers die direct de aandacht vroegen. Een daarvan was het stadhuisorgel. Bijna 40 jaar lang hebben wij een stadhuisorgel in het gemeentehuis. Voor zover ik weet zijn er twee gemeenten die een stadhuisorgel hebben, namelijk naast onze gemeente heeft Rotterdam een orgel in haar bezit. Het stadhuisorgel was aan groot onderhoud toe. Daar komt bij dat het orgel in een ruimte staat, die niet bevorderlijk is wat de technische staat van het orgel betreft. Als we het goed zouden willen doen, dan zou er een bouwtechnische aanpassing moeten plaatsvinden om de luchtvochtigheid op peil te brengen en vooral, op peil te houden. Het college was van mening om afstand te doen van het orgel, omdat het hebben van een stadhuisorgel niet tot de core business van een gemeente behoort en anderzijds om financiele redenen. Want het onderhoud en de investeringen kosten geld. Echter, de gemeenteraad bepaalde anders. Zij bepaalde dat het stadhuisorgel in het bezit van onze gemeente moest blijven en ook beschikbaar moest blijven voor onze inwoners. Ook reserveerden zij hiervoor de benodigde middelen. Eenmalig 18.000,- euro voor groot onderhoud en 5.000,- euro structureel voor onderhoud en exploitatie. Inmiddels heeft het groot onderhoud plaatsgevonden en tevens de aanpassingen wat de luchtvochtigheid betreft. Daarnaast ben ik in overleg met de "Werkgroep Muziek in de Brusselzaal" over verdere mogelijkheden. Want naast de ontwikkelingen van het stadhuisorgel ben ik in gesprek met de belanghebbenden van het carillon van onze gemeente. Ook daar is opnieuw geld voor beschikbaar gesteld. Er zit dus muziek in deze portefeuille. Zowel in het stadhuis als daarbuiten. Ik hoop dat de gesprekken die ik met beide belanghebbenden heb, leiden tot iets moois voor onze gemeente.

Been Beens