8 april 2015

Brandveiligheid op de Borkeld

Door Richard Jansen

De brandveiligheid op de Borkeld is een thema dat bijna ieder jaar wel een keer op de agenda van de commissie ABZM voorkomt, en dat nu al vele jaren lang. Het is een dossier dat al wel een jaar of tien de gemoederen in de gemeente bezig houdt. Een dossier met een geschiedenis kunnen we wel zeggen.

Om de hele geschiedenis nu hier te verhalen gaat wat te ver. Vandaar even een update van de stand van zaken.

In de gemeenteraadsvergadering van 15 december 2011 heeft de gemeenteraad een besluit genomen om het project Brandveiligheid de Borkeld versoberd uit te voeren en een krediet beschikbaar te stellen van € 350.000. Het eerder gepresenteerde plan bleek qua haalbaarheid en financiën niet uitvoerbaar.  De kosten van het eerder gepresenteerde plan werden geraamd op € 5,3 miljoen en behelsde onder meer:

• een nieuw totaalplan maken met een wegbreedte van 4,5 meter;
  • een bestemmingsplan maken en overgaan tot grondverwerving;
  • wegen aanleggen volgens het duurzaam veilig principe;
  • wegen openbaar verklaren en een parkeerverbod instellen.

De versoberde uitvoering houdt in dat alleen wordt gekozen voor het realiseren van doorsteken. Onder doorsteken kunnen we verstaan het verbinden van 2 doodlopende wegen over het grondgebied van een bewoner. Hiermee wordt het voor de brandweervoertuigen veiliger om de calamiteit te bestrijden en de bewoners kunnen bij een calamiteit het gebied beter verlaten. Wel is voor het realiseren van de doorsteken toestemming van diverse bewoners benodigd omdat deze doorsteken gerealiseerd moeten worden op het grondgebied van bewoners.

Een voorbeeld van een doorsteek om de brandveiligheid op de Borkeld te vergroten.

En hier zit de kneep voor de gemeente. In plaats van het meewerken door de bewoners aan een veiligere leefomgeving op de Borkeld zet een merendeel de hakken in het zand en wil niet vrijwillig meewerken aan het realiseren van die doorsteken.

In de op 19 januari jl. gehouden commissievergadering ABZM hebben wij als SGP er bij de gemeente op aangedrongen om het ingezette proces met volle overtuiging te vervolgen. Dit betekent dat het bestemmingsplan in procedure wordt gebracht en bij een blijvende weigering om medewerking door bewoners een onteigeningsprocedure in werking moet worden gezet. De consequentie hiervan is dat het door de gemeenteraad beschikbaar gestelde krediet de totale kosten niet zal dekken. Met het oog op de verwerving c.q. onteigening is op basis van huidige uitgangspunten een aanvullend krediet nodig van afgerond € 600.000.

Als fractie hebben we hiervoor gekozen omdat dan achteraf, bij een eventueel daadwerkelijk opgetreden calamiteit, niet met de vinger naar de gemeente kan worden gewezen dat het er niet alles aan gedaan heeft om de brandveiligheid op de Borkeld te vergroten. Daarnaast heeft het nu lang genoeg geduurd om, samen met de bewoners, tot een oplossing te komen. Helaas is dat tot op heden niet gelukt en vandaar dat een stevige aanpak van de onwelwillenden helaas de enige oplossing is om dit dossier tot een goed einde te brengen.

Lees hier meer: