10 november 2023

Bijdrage A. Scheppink algemene beschouwingen 2023

Voorzitter,

We leven in een tijdperk waarin geopolitieke spanningen toenemen, met machtsschommelingen en onzekere allianties. Democratische instellingen worden in verschillende delen van de wereld uitgedaagd, en autoritarisme lijkt in sommige regio's aan kracht te winnen. Ook in ons land lijken er flinke politieke verschuivingen te gaan plaatsvinden.

De wereldwijde economie is herstellende van de gevolgen van de COVID-19-pandemie, maar deze heropleving is ongelijk verdeeld en wordt bedreigd door inflatie, verstoringen van de toeleveringsketen, en de gevolgen van conflicten zoals de oorlogen in Oekraïne en Israël.

Dat merken we ook lokaal. We vangen mensen uit Oekraïne op. En zullen het komende jaar ook ons steentje bij moeten dragen aan de opvang van vluchtelingen uit andere delen van de wereld. Dat zijn veranderingen die onzekerheden met zich meebrengen en ingrijpen in buurten en gemeenschappen. Daar moeten we oog en aandacht voor houden en blijven houden. We wensen deze mensen met orde en rust opgevangen kunnen worden in onze gemeente.

Maar ik denk ook heel dichtbij huis aan de groeiende kloof tussen het wel of niet financieel en maatschappelijk mee kunnen komen in de samenleving. Voor veel inwoners wonen we in een “gaaf” land, totdat je geconfronteerd word met ziekte, arbeidsongeschiktheid of werkeloosheid. Dan ben je afhankelijk van je omgeving of van de overheid. Een overheid waarin het vertrouwen soms verloren is. Als dat vertrouwen tanende is, dan moeten we terug naar de kerntaken van de overheid. Staan voor het leven, de veiligheid en een schild voor degenen die dat nodig hebben. Niet voor niets de speerpunten van de SGP in deze campagnetijd.

Wanneer doe je het als overheid goed? Dat is een eenvoudige vraag, maar nog niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Allereerst complimenten aan onze organisatie dat ze nadenken over deze ontwikkelingen. Ga daar zeker mee door.

Als SGP-fractie en ook persoonlijk wil ik daar vandaag wat meer aandacht voor.

In de context van politieke filosofie en bestuurskunde kan de overheid zowel als een dienstverlener als een hulpverlener worden beschouwd, afhankelijk van de functies die zij uitvoert en de context waarin zij opereert.

Als dienstverlener: De overheid biedt een scala aan diensten die essentieel zijn voor de samenleving en het functioneren van de staat, zoals onderwijs, infrastructuur, openbare orde en veiligheid, en volksgezondheid. Of dichterbij huis rijbewijzen, paspoorten, vergunningen enzovoort. In deze hoedanigheid fungeert de overheid als een organisatie die structurele, geplande en systematische diensten aanbiedt die bijdragen aan het algemeen welzijn. En over het algemeen ook makkelijker te meten zijn.

Als hulpverlener: De overheid speelt ook een rol als hulpverlener, vooral in tijden van nood of voor individuen of groepen die ondersteuning nodig hebben. Dit omvat sociale zekerheid, noodhulp, armoedebestrijding, en ondersteuning van kwetsbare groepen. In deze rol richt de overheid zich op het bieden van hulp aan diegenen die niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien of die getroffen zijn door crises.

Deze rollen zijn niet wederzijds exclusief en overlappen vaak. Veel overheidsprogramma's en -beleid kunnen zowel als dienstverlening als hulpverlening worden gekenmerkt, afhankelijk van hoe ze worden uitgevoerd en wie de begunstigden zijn.

Zijn we (ook als politiek) de laatste jaren niet te veel bezig geweest met de overheid als dienstverlener? Ik bedoel dan ook met de houding van een dienstverlener. Denkend in modellen, efficiency, verordeningen, regels en wetten? Zonder oog te hebben voor de omstandigheden? Maar ook doorgeslagen digitalisering en automatisering? Waardoor er zelfs in elke gemeente een informatiepunt digitale overheid nodig is.

Met name de rol of de houding als hulpverlener behoeft wat mij betreft dus prioriteit. Menselijke aandacht voor de mensen met een hulpvraag, ze de weg wijzen. En nazorg bieden als dat nodig is. Ik denk dat juist deze dienstverlenende houding van levensbelang is voor mensen die het even wat minder “gaaf” vinden in ons land of onze gemeente. Maar ook van levensbelang voor het vertrouwen in de lokale overheid. Ik denk dat juist een gemeente met de aard en schaal van Rijssen-Holten dit uitstekend aan moet kunnen.

In de commissievergadering hebben we als SGP-fractie aangegeven dat we ook in Rijssen-Holten in 2024 weer mooie dingen kunnen realiseren vanuit ons coalitieakkoord. Denk aan de nieuwbouw van de Haarschool, fietspaden, masterplan Oosterhof, woningbouw enzovoort. Financieel hebben we de boel goed op orde. Wel zijn er hier ook onzekerheden voor de toekomst. Een stabiel voorzichtig financieel beleid, maar wel met oog voor de noden van de samenleving. Ik denk dat dat is gelukt met voorgestelde begroting.

Ik wens de het college, de ambtelijke organisatie en de hulpdiensten veel wijsheid en sterke en Gods Zegen toe bij het uitoefenen van hun taak het komende begrotingsjaar.

Verder wens ik iedereen echte Vrede toe. En sluit ik af met een gebed om vrede