5 juli 2019

Algemene Beschouwingen Kadernota 2020

Op 5 juli 2019 werden de algemene beschouwingen gehouden over de Kadernota 2020. Lees hier de speech van fractievoorzitter André Scheppink:

Voorzitter, Duurzaam verder is de titel van het vorig jaar gesloten coalitieakkoord. In eerdere beschouwingen heb ik al gesteld dat ‘duurzaamheid’ voor de SGP een belangrijk begrip is. De SGP verstaat onder duurzaamheid echter meer dan alleen het ecologische. Duurzaamheid gaat ook over gezonde financiën, sociale binding, koesteren van kunst en cultuur en behoud van identiteit. De titel van het coalitieakkoord bevat naast ‘duurzaam’ ook het woord ‘verder’. Dat verder moet een aansporing zijn om actief te handelen en voortvarend besluiten te nemen. Wat ons betreft mogen beide begrippen wel iets meer inhoud krijgen. Het wordt tijd om concrete stappen te nemen om de in het coalitieakkoord verwoorde doelen te gaan realiseren.

Duurzaam…
Voorzitter, het woordenboek zegt dat het bijvoeglijk naamwoord ‘duurzaam’ betekent dat iets geschikt is om lang te bestaan. Duurzaam is een synoniem voor bestendig, consistent, lang aanhoudend en voortdurend. Bij de SGP is men dan aan het juiste adres. Onze partij en onze op Gods Woord gebaseerde opvattingen hebben reeds bewezen geschikt te zijn om lang te bestaan. In die zin is de SGP van de hier vertegenwoordigde partijen de meest duurzame. Daar komt bij dat de SGP de laatste honderd jaar niet heeft nagelaten lang aanhoudend en voortdurend op hetzelfde aambeeld te hameren. Steeds weer kwam de SGP met dezelfde boodschap: ‘Dient God en houdt Zijn geboden, want dat is goed voor alle mensen’.

…verder
Ook het woord ‘verder’ heeft in deze context een mooie inhoud. Verder veronderstelt dat men ergens is gebleven en dat men voortborduurt op dat wat reeds aanwezig is. Verder duidt niet op revolutionaire omwentelingen, maar op een voortgaand proces dat geënt is op het reeds bestaande. Revolutionaire blauwdrukken en utopieën zijn dan ook niet zo besteed aan de SGP. De SGP wil graag stappen zetten, maar dan wel met oog voor de uitgangspositie. Geen luchtkastelen, maar rustig verder werken aan reeds in gang gezette veranderingen. Het maakbaarheidsideaal van radicale vernieuwers is ons vreemd. Deze levenshouding en wereldbeschouwing heeft heel oude papieren. Het is nu al meer dan honderdzeventig jaar geleden dat Groen van Prinsterer zijn boek ‘Ongeloof en Revolutie’ schreef. Juist dit werk heeft een enorme invloed gehad op de opvattingen over politiek in protestants-christelijke kring. Graag stelt de SGP-fractie van Rijssen-Holten zich in die antirevolutionaire traditie.

Onze verantwoordelijkheid
Bij die traditie hoort ook het besef van de menselijke maat. Natuurlijk hebben we een verantwoordelijkheid, maar die verantwoordelijkheid betekent niet dat we als mensen in staat zijn de werkelijkheid wel even naar onze  eigen hand te zetten. Wij gaan heus de aarde niet redden met een duurzaamheidsagenda. Anderzijds ontslaat die constatering ons niet van onze dure plicht om wel al het mogelijke te doen om verdere milieuschade te voorkomen en zo mogelijk die schade enigszins terug te dringen. Groen van Prinsterer verwoorde die spanning tussen enerzijds Gods albestuur en anderzijds de menselijke verantwoordelijkheid in de inleiding van zijn boek ‘Ongeloof en Revolutie’ als volgt: ‘Wij leven zeker in een drukkende atmosfeer. Maar het is ons niettemin toegestaan[…]op de vleugels van het geloof, bij het zien van de tekenen van deze tijd, ons naar hoger kring te verheffen. Dit is ons voorrecht en laat ons – met het oog naar Hem die wijsheid en kracht geeft – zorgvuldig letten op de uitgestrektheid van Zijn weldaden en bedacht zijn op de omvang van onze verantwoordelijkheid.’

Wij willen de woorden ‘duurzaam’ en ‘verder’ concreet uitwerken. Onder duurzaamheid verstaan wij dat er keuzes gemaakt worden en dat we ons huidige beleid duurzaam houden.

Bezuinigingen: B-lijst
De aanloop naar de ze Kadernota stond vooral in het teken van de tekorten op het Sociaal Domein. We zullen moeten bezuinigen. Een zogenoemde A-lijst  met bezuinigingsvoorstellen en een B-Lijst  die als een soort “reserve” bezuinigen opgenomen zijn in deze Kadernota mochten de extra middelen van het Rijk niet toereikend zouden zijn. Als SGP-fractie zijn we blij met deze Kadernota die geen tekorten laat zien.  En het is goed nieuws dat de extra middelen die het Rijk ons doet toekomen voldoende blijken te zijn, en de B-lijst met bezuinigingen niet nodig zijn. Graag een toezegging van de wethouder financiën dat deze lijst dan ook niet meegenomen zal worden bij het opstellen van de begroting.

Muziekschool
Helaas zijn de extra middelen niet voldoende om alle bezuinigingen terug te draaien. Daarvoor zijn de tekorten teveel van structurele aard. Echter deze bezuinigingen raken zeker ook de muziekschool fors. Dat vindt de SGP als voorstander van een goede muziekschool niet fijn. Kan de wethouder ons garanderen dat de muziekschool deze bezuinigingen ook echt kan verwerken en is de wethouder bereid om deze bezuiniging in overleg, als dat nodig is, te temporiseren?

Actieplan voor bijstand
Duurzaam verder betekent volgens ons niet, dat mensen duurzaam in de bijstand kunnen blijven. Wij zouden graag zien dat dit college met een actieplan komt om op innovatieve manieren toch nog meer mensen aan het werk te krijgen. Kunnen we daar op rekenen? Want elke persoon die we aan het werk krijgen voelt de bezuiniging op de minima-regelingen niet meer. Een win-win situatie.

Huisvesting scholen
Investeren in duurzaamheid betekent ook dat onze kinderen les krijgen in gezonde, duurzame gebouwen. Als raad hadden we verwacht dat we voor de zomer een plan ter beoordeling zouden krijgen. Niet gekregen. Een belangrijk onderwerp uit het coalitieakkoord. Wanneer gaat de wethouder onderwijs dit leveren? Graag een toezegging dat dit voor de behandeling van de begroting naar de raad komt.

Evenementen
Een aangelegen punt uit het coalitieakkoord is ook het welzijn van onze inwoners. De coalitie wil graag dat dit over vier jaar beter is dan bij de start van deze periode. Een mooi doel. Hoe gaat het college dit realiseren? En wat is al gedaan om dit te kunnen realiseren? Want dat er wat te verbeteren is staat wat ons betreft buiten kijf. Je zult afgelopen week maar in Wijk Zuid hebben moeten verblijven en tot half twee ‘s nachts wakker hebben moeten liggen van knalharde muziek.

Uitvoering coalitieakkoord
Vorig najaar hebben we de begroting 2019 vastgesteld. Eigenlijk een soort contract tussen raad en college waarin afspraken staan wat dit jaar gerealiseerd dient te worden. Als fractie krijgen we de indruk dat deze afspraken niet allemaal gehaald gaan worden. Begrip hebben we voor eventuele vertraging bij beleid in het Sociaal Domein.  We zien vooral veel zaken doorgeschoven worden. Ook het bestaande beleid moet duurzaam zijn en blijven. Met name evaluaties van belangrijke beleidstukken als het inkoop- en aanbestedingsbeleid, de sportvisie, de cultuurnota, de erfgoednota, de horecanota, het bestemmingsplan buitengebied, het horecaconvenant en het externe veiligheidsbeleid. Kunnen we deze zaken dit jaar nog wel verwachten?

Verder gaan!
Voorzitter, ‘Duurzaam verder’ is de titel van het coalitieakkoord. Laten we nu eens echt verder gaan. De schop in de grond, de hand aan de ploeg en de koe bij de horens vatten. Het is tijd om werk te maken van onze plannen. We wensen het gemeentebestuur, de organisatie en de hulpdiensten wijsheid, gezondheid en Gods zegen toe. Ik dank u voor uw aandacht.

André Scheppink

Fractievoorzitter SGP Rijssen-Holten